22.5.2016

Sisustustöitä...building and outfitting

Avotilan jälkeen rakentaminen jatkuu hyttien sisällä. Sähkökaappi on tärkeä osa venettä ja kaiken sähkötekniikan takia sen koko on tässä veneessä suhteellisen iso. Sen paikka sijoittuu "tupakeittiöön" ruokapöydän päätyyn, runkoa vasten.
--------------------------------------------------------------------------------------
Once the cockpit area was completed we moved inside the main cabin and started to build the electrical cabinet. Due to the electric propulsion and systems onboard the size of this cabinet is slightly larger than on a regular boat. It is located in the dinette area against the hull.





Laserin käyttö helpottaa tässäkin hommassa oikean koon ja linjauksen havainnollistamisessa.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Using the laser helps a lot in defining the size and the height of the cabinet.




Kaappi tulee osaksi ruokapöytää ja penkkejä. Ponttilauta sopii tähän hommaan parhaiten.

It is easiest to build the frame of the cabinet with the tonque and groove planks. The cabinet will be a part of the dining table and bench seats.





Seuraavaksi teimme keittiön ja makuuhuoneen väliseinän jotta ruokapöydän penkit voidaan tehdä valmiiksi.

Before the dinette and the electrical cabinet can be finished we needed to build the bulkhead between the galley / dinette and the sleeping cabin.





Sähkökaappi on valmiina sähköasennuksia varten, joten seuraavaksi nostimme sisään veneen akut...9 kpl á 72 kg. Yksi akuista meni ruokapöydän penkin sisään. Tätä akkua käytetään 12V järjestelmään. Muut 8 kpl ovat sähköpropulsiota varten.

The electrical cabinet is now ready for outfitting and next up we hoisted in the batteries... 9 pieces á 72 kg. One of these batteries is located inside the bench seat and it will be used to run the 12V systems and the rest 8 of them are for the 48V propulsion system.



Propulsioakut tulevat makuuhuoneen puolelle lattian alle ja painonsa takia on tärkeää että ne ovat mahdollisimman alhaalla ja keskellä venettä. AGM-akut eivät kehitä kaasua eikä kuumene joten ne voidaan sijoittaa makuutiloihin.

Since the batteries weight a lot it is important that they are located as low as possible and close to the centerline of the boat. They will be under the floorboards in the cabin, next to the bunks. The AGM-batteries do not generate any toxic vapours or heat so they can be installed in the sleeping area.



Traktoria apua käyttäen nostimme akut, kaksi kerrallaan veneeseen.

Using a tractor we hoisted up two batteries a time into the boat.



Akut ovat paikallaan ja rakentaminen voi jatkua sänkyjen ja laiitan tukirakenteilla. Keulan laipio jätettiin viimeiseksi jotta akut saatiin kunnolla ja helpolla sisään.

The batteris are in place and the frame of the bunks and the floorboards will go in next. In order to get the batteries in we built a ramp from the bow. Now we can complete the bulkhead in the bow.




Mittaritaulun paikka avotilan ja takahytin kulmassa todettiin parhaaksi sijoituspaikaksi.

The best location of the instrument panel in the cockpit was decided to be right on the corner of the cockpit and the aft bulkhead.





Kattojen rakentaminen aloitettiin takahytistä.

The roofs are planked next...starting with the aft cabin.














Ei kommentteja:

Lähetä kommentti